KLIK SAYA!

KENALI DIRI | Personaliti diri melalui gambar pokok

Assalamualaikum. =)

Beberapa hari lepas aku terserempak dengan status yang dikongsi oleh seseorang kat FB punya Suapan Berita (News Feed. eh?). Mengenali personaliti diri sendiri melalui lukisan gambar pokok yang abstrak.

Sebenarnya benda2 macam ni bukan khurafat, ia cuma ujian psikologi. Kadang2 kan kita tak kenal dengan diri sendiri. Jadi melalui ujian2 psikologi macam ni kita boleh kenali diri, ubah mana yang tak baik dan kekalkan mana yang bagus. Eksplorasi diri sendiri. gitu.

Nak cuba? Baik. Sekarang tengok gambar di bawah. Tak payah renung lama2, tengok dalam beberapa saat dan pilih pokok mana yang anda suka. Terpulang....kalau nak satu, satu jelah, lebih pun takpe.




Ok. Dah? Muktamad? Baik, jom baca apa maksudnya.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Nombor 1
Anda seorang yang pemurah dan bermoral. Anda selalu berusaha membaiki diri. Bercita-cita besar dan mempunyai standard yang tinggi. Orang lain mungkin merasakan susah berkomunikasi dengan anda, tetapi bagi anda, sebenarnya susah untuk anda menjadi diri sendiri. Anda bekerja dengan sangat kuat tetapi tidak mementingkan diri. Anda bekerja kerana anda ingin mengubah dunia. Anda berkemampuan untuk mencintai orang sehingga mereka menyakiti anda. Sekalipun demikian, anda akan masih menyintainya. Hanya sedikit orang yang dapat menghargai segala yang anda lakukan. 

Nombor 2
Anda seorang yang menyeronokkan dan jujur. Anda sangat bertanggungjawab dan suka menjaga orang lain. Anda percaya bahawa kita perlu sentiasa bersikap jujur dalam setiap pekerjaan. Anda mempunyai personaliti yang baik dan orang akan cepat mempercayai anda. Anda juga bijak serta cepat berfikir. Sentiasa ada cerita menarik untuk anda kongsikan.

Nombor 3
Anda seorang yang bijak dan suka berfikir. Anda adalah pemikir yang hebat. Bagi anda, akal fikiran dan idea adalah sangat penting. Anda suka berfikir mengenai teori dan pandangan anda berseorangan. Anda juga jenis orang yang introvert. Anda hanya dapat menyesuaikan diri dengan orang yang suka berfikir dan belajar seperti anda. Anda juga banyak berfikir tentang moraliti. Sentiasa cuba melakukan yang elok pada fikiran anda, sekalipun majoriti menentang anda.

Nombor 4
Anda seorang yang perseptif dan berfalsafah. Anda unik dan berbeza dengan orang lain. Anda juga seorang yang mengikut naluri dan aneh sedikit. Selalu disalahanggap oleh orang lain, dan ianya menyakitkan hati anda. Anda perlukan ruang untuk diri anda. Kreativiti anda perlu diasah, dan ianya memerlukan anda menghormati orang lain. Anda adalah orang yang dapat melihat baik dan buruk dalam hidup dengan jelas. Anda sangat emosional.

Nombor 5
Anda jenis yang yakin dan menguasai keadaan. Anda sangat berdikari. Prinsip hidup anda 'Saua akan lakukan dengan cara saya'. Anda seorang yang bergantung pada diri sendiri dan tahu bagaimana untuk menjadi tabah pada diri sendiri dan orang yang anda cintai. Anda cukup tahu apa yang anda nak dan anda tidak takut untuk mengejar impian anda. Satu perkara yang anda perlukan dari orang lain ialah kejujuran. Anda juga cukup kuat untuk menerima kebenaran. 

Nombor 6
Anda seorang yan baik dan sensitif. Orang lain cepat dapat bergaul dengan anda. Anda mempunyai ramai rakan dan suka membantu mereka. Anda mempunyai aura yang baik sehingga semua orang gembira untuk berada di sisi anda. Setiap hari, anda memikirkan cara memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Anda mahu menjadi lebih menarik, tersendiri dan unik. Lebih daripada orang lain di dunia, anda sangat memerlukan cinta. Malah termasuk mencintai orang yang tidak mencintai anda.

Nombor 7
Anda seorang yang ceria dan sentiasa gembira. Anda sangat sensitif tetapi juga sangat memahami. Anda pendengar yang baik dan tahu untuk tidak bersikap menyebelahi sesiapa. Anda lebih terbuka dengan orang yang baru anda kenali dan di majlis-majlis. Anda sangat kebal daripada stress dan sangat jarang untuk merasa bimbang. Kebiasaaannya, anda sentiasa relaks. Anda sentiasa ada masa untuk berseronok dan tidak hilang tujuan.

Nombor 8
Anda seorang yang menawan dan bertenaga. Anda seorang yang menyeronokkan dan tahu untuk membuatkan orang ketawa. Anda sentiasa tenang dan selesa menjalani kehidupan anda. Anda seorang spontan dan enthusiastic. Tidak pernah mengatakan tidak kepada cabaran baru. Biasanya anda akan mengejutkan orang sekeliling anda pada akhirnya. Tetapi, itulah anda. Sentiasa menjadi diri sendiri. Mempunyai banyak minat dan jika menunjukkan minat pada sesuatu, anda akan cuba buat dengan sebaik mungkin.

Nombor 9
Anda seorang yang optimistik dan bernasib baik. Anda percaya bahawa hidup adalah satu anugerah dan sentiasa cuba untuk mencapai sebanyak mungkin dan meletakkan anugerah ini pada tempat yang sepatutnya. Anda sangat bangga dengan pencapaian anda. Anda juga sentiasa bersedia untuk setia dengan orang yang anda sayang. Anda mempunyai pendekatan hidup yang sihat. Anda gunakan sebarang peluang untuk memaafkan, terus belajar dan membesar kerana anda percaya hidup adalah terlalu pendek untuk membiarkan ianya berlalu begitu sahaja.

Haa....sekarang korang dah tahu, mesti patah balik dan tengok lagi...'mana lagi gambar pokok yang aku suka??'...kan? 

Sukati la. best kan mengenali diri sendiri? haha ok poyo maaf.

14 comments:

  1. Aminkan jak tok! I really want to be like that tree I chose! Yeah, tabah wei tabah >< Ahakss.

    ReplyDelete
  2. Kamek no. 6 aih...luckily my wife love me back everyday haha jadi xda la bertepuk sebelah tangan haha

    ReplyDelete
  3. newbie here. Salam dari IPG Melaka :)
    Nice blog

    ReplyDelete
  4. newbie here! Salam dari IPG Melaka
    btw, nice blog :)

    ReplyDelete
  5. newbie here. if u dont mind, follow my blog. tq :-D

    ReplyDelete
  6. Saya suka no.5 100% tepat tetapi sikap saya juga tepat 100% dinyatakan no1,no 8 dan no 9

    ReplyDelete
  7. Saye banyak pilih tapi best arhh
    no 1,2,5,6,7,8,....

    ReplyDelete
  8. Saye banyak pilih tapi best arhh
    no 1,2,5,6,7,8,....

    ReplyDelete
  9. 1,5 & 7. Mmg kebanyakannya suits me well 😂

    ReplyDelete
  10. mohon share :)
    ubkskskl.blogspot.com
    http://ubkskskl.blogspot.my/2016/04/personaliti-diri-daripada-gambar-pokok.html

    ReplyDelete
  11. Saya no 5. Betul huraian.. Saya sangat pentingkan kejujuran..

    ReplyDelete

Anda nak komen? PILIHAN BIJAK! Sila, sila....