Tuesday, May 21, 2013

Mr Peebles : Kucing Terkecil di Dunia

Assalamualaikum =)

Sebelum baca ni, silalah klik [SINI], [SINI], [SINI], [SINI], [SINI] dan [SINI]. Thanks in advance!

Aku tak tahu kalau korang dah tahu tapi sebab aku baru tahu jadi aku nak bagi tahu pada yang tak tahu dan yang nak tahu sekali lagi. 

Sebab aku suka kucing. Aku akan pandang semua kucing, hatta yang masuk dalam longkang pun aku akan patah balik dan pandang. Tapi aku ada bad habit iaitu bias pada kucing yang aku suka pada pandang pertama heheh jadi in short aku agak memilih.

Jadi lepas stalk FB adik sendiri tadi aku jumpa post yang di share tentang kucing paling kecil di dunia - Mr. Peebles.

alolo tomey kan... 

tapi...

nampak diphotoshopped kan. Lepas sekian lama aku merenung dengan mata bersinar-sinar baru aku perasan yang gambar ni tak nampak ori.

Memang pun. [BUKTI?] Mr Peebles yang sebenar-benarnya ialah ini:


itu kucing di sebelah tikus. Namanya Mr Peebles.

Ha tikus?

Kan dah cakap ni kucing paling kecil di dunia...dah diiktiraf oleh Guiness World Records dah. Pemilik kucing ni ialah Dr. Donna Sassman, seorang veterinar yang menemui 'anak kucing' ni berusaha merangkak melarikan diri dari dipijak adik-beradiknya yang lain yang normal. Beratnya tak kurang dari 2.8 pound je (ha pi convert sendiri ke kg). Lepas dirawat dan dibagi makan, dia cuma naik lebih kurang 0.3 pound je. 

Sebenarnya masa dijumpai tu Mr Peebles ni dah berumur 2 tahun. Dah terlalu tua untuk membesar lagi, jadi dia kekal saiz tu sampai sekarang. Panjangnya 6.1 inci dan boleh muat dalam cawan teh. Boleh bawak dalam beg kuliah dan main masa lecturer tengah mengajar kihkihkih.

Baca lebih lagi? Klik link.

Yang comelnya kan...Dr Sassman kata: (dub Bahasa Melayu. hehe) 
"Saya memang bawa dia tidur bersama di antara saya dan suami. Dan dia akan meringkuk pada lengan saya atau di leher saya apabila cuaca sejuk. Dan salah satu daripada tabiatnya yang paling baik ialah dia akan menjilat dagu saya untuk memberikan ucapan selamat malam." 
(rasa mcm tengok telenovela Latin didubbing BM)

Tapi ada satu gambar yang aku musykil...tak pasti la ni Mr Peebles ke x.



Share:

5 comments:

  1. Ala comel bucuk bucuk! Me and wife pun cat lover tu...pantang tengok kucing mesti nak pegang hehe

    ReplyDelete
  2. haha patutla rasa pelik gmbr kucing sebesar ibu jari tu sbb tu cari cari dan cari lagi kat gugel sampailah ke blog nih... trimasss owner sbb kongsi... takla musykil sgt kucing paling besar di dunia sebesar guinea pig aka tikus hehe

    ReplyDelete

Anda nak komen? PILIHAN BIJAK! Sila, sila....