KLIK SAYA!

Doakan dia sembuh...

Salam alaykum =)

Tadi terserempak dengan status seorang sahabat di FB, katanya 1st day masuk kolej dah masuk hospital sebab asma. Teringin nak ucap get well soon, tapi semacam ada yang tak kena kalau komen sebegitu saja. 

Terasa macam bukan cara kita. Yang mendatangkan sakit itu Allah, maka yang menghilangkannya juga Allah, justeru ucapan itu tidak harus sekadar satu wish tapi satu doa kepada Allah.

Jadi, bukan 'get well soon', tapi 'Syafakallah / Syafakillah'. "Semoga Allah menyihatkan kamu." 

Syafakallah untuk mendoakan lelaki yang sakit sebab ka itu 'كَ' yang merupakan kata ganti diri untuk lelaki (kamu). Syafakillah untuk mendoakan perempuan yang sakit sebab 'ki' itu 'كِ' yang merupakan kata ganti diri untuk perempuan (kamu). 

Perkataan itu cukup familiar tapi aku tak pasti maksudnya tadi jadi aku pergi rumah Pakcik Google. Dia cakap,

'hang pi iluvislam.'

Dan aku jumpa artikel ni : Syafakallah dan Syafakillah.

 
comel seyhhh ekad dia. wiwit. 

Jadi kalau jumpa orang sakit atau terdengar berita orang sakit, kita doakan Allah sembuhkan sakit dia. Tak kisah la dari sekecil-kecil luka kepada seteruk-teruk kanser, kita perlu ingat, yang datangkan sakit itu Allah, yang sembuhkan juga Allah. Sebab sakit itu ujian, dan Allah turunkan ujian untuk menguji hamba-Nya, tandanya Allah ingatkan kita, Allah sayangkan kita. 

Tapi sihat itu juga nikmat, sihat itu Allah bagi juga sebab Allah sayangkan kita. Dengan nikmat sihat kita boleh berbakti pada mak ayah, masyarakat dan buat bermacam kebaikan, dan paling penting kita dapat beribadah kepada-Nya. Dan kawan-kawan, ibadah itu bukan setakat solat saja, ada baanyyaaak, even senyum pun satu ibadah. Pernah tengok kan orang sakit sangat sampai susah nak senyum?

nota kaki | waktu sihat jangan malas, waktu sakit jangan mengeluh. *tepuk2 bahu sendiri. heh

1 comment:

Anda nak komen? PILIHAN BIJAK! Sila, sila....