Sunday, September 14, 2014

Liebster Award

Assalamualaikum. =)

Today I was bored. Konon nak masak sardin atau telur goreng special tetapi nasik tadak. Rasa nak nangeh makan biskut dan keropok. Kek dari DOH Mawaddah semalam lepas celebrate bday Kak Ros masih ada jadi aku makan Red Velvet sekeping (tadi ni makan lagi sekeping Choc Indulgence kot.ntah). Either way semua tak sihat haha I know tetapi jadi student yg dh xda elaun dan nak kering ni kena la pandai2 berjimat. Survival.

And so I went blogwalking. Things I haven't done for months I think. Sebab trafik blog agak lembab, dan Kelab Blogger macam tengah hot je jadi saya pun meringankan tulang menjenguk2 blog orang. 

And was nominated for a Liebster Award. Sesungguhnya I didn't know what kind of award or why is it called a 'nomination' and 'award' because all I know is the questions are catchy and I want to answer them. That's why...this, is part 3. 

Ini peraturan Liebster Award. 
1. Mention blogger yang nominate anda. 
2. Jawab soalan2 dia, then kemukakan 11 soalan anda pulak. 
3. Nominate blogger lain untuk jawab soalan anda.
4. Bagitau nominee yg dia dicalonkan, nanti syok sendiri pulak kn heheh. Pm FB ke, shout kat blog ke, inform kat KB ke...etc. 
5. Bloggers yang saya tag / calonkn ni..terpulang pada anda nak sahut cabaran, atau x. Kalau dah jawab, komen di entri ni bagi sy baca jwpn anda yg kreatif2 tu. hihi.

Baik, saudari Fahira Fuadi yang calonkan dan tanya soalan, and here's the answer!

1. Apa gol hidup you pada 6 tahun akan datang?
Sambung Master dalam bidang pendidikan. InsyaAllah.

2. You lebih prefer kerja makan gaji ke kerja sendiri?
For now, memang bakal kerja saya ialah kerja yang makan gaji. *sengeh* tapi kerja gaji dan kerja sendiri ada cabaran masing2, ada ups and downs, good and bad, chances and risks. Mana yang dicampak pada saya, saya sambut.

3. You suka buat bisnes tak dan ada bisnes sendiri tak sekarang? Bisnes apa yang korang jalankan tu?
Honestly, yes. Tapi tak ada bisnes yang stabil sekarang. Cuma sebelum ni ada la berjual baju muslimah, makanan,... sikit2... Dan oh ya, kecik2 dulu ada buat bisnes buat bookmark. Dah la pakai kertas, pensel dan benang je harhar hormon usahawan terlebih. Nasib baik sekolah rendah, x kenal malu lagi masa tu. bwahahaha

4. Dari tahun berapa lagi you blogging dan siapa yang inspired you?
Februari 2010 saya buat blog dan masa tu Abg Ben (Ben Ashaari) punya blog pun baru rising. I followed him, he followed me back. 2011 saya tutup blog tu sebab xda idea nak buat entri, sebab asalnya blog dibuat untuk saya publish karya2 cerpen2 etc. 2012 saya jenguk balik blog BA dan tengok betapa berjayanya beliau. So I made this blog shortly after that. Jadi to summarize, asalnya saya xdala inspired by siapa2 nak buat blog tapi blog yang ni was inspired by Ben Ashaari. Not because I want to be famous, but I want to write again. About anything.

5. Apa cita-cita you?
Pergi haji dengan mak ayah. Beli kereta sendiri (dan lesen. ya). Beli apartment / rumah sendiri. Bagi duit bulan2 dengan mak ayah dan belikan baju2 baru. Kahwin. Ada anak yang comel2. Bagi duit bulan2 dengan mak ayah mertua dan belikan baju2 baru (dengan mak ayah betul jugak) Kahwinkan anak2. Timang2 cucu. La Dolce Vita.

6. Prefer study or work?
Work.

7. Senaraikan 5 wishlist you dalam hidup?
Saya quote jawapan soalan 5. 

8. Kalau ada duit 1 juta apa you nak buat?
Bawak family g haji. Ada lebih2 bawa melancong dalam negara. ^_^

9. Binatang yang you paling suka?
Kucing. Semua yg comel2.

10. You pernah tak mengalami kenangan pahit sampai you trauma?
Ok this is the first time I ever said this. I joined debate when I'm in Form 4. It's just because I've nothing to do and I want to get some merit points for extra curricular activities. But then during the competition, I let myself being asked 'Izin laluan yg berhormat' for almost 10 times, and later the teacher scolded me. So I promise myself I'll never join such competition later on. But then in 2009 I went to one, national pulak tu. Saya simpanan. But by the time I was asked to 'debut' *lol.haha* we were facing a feared team, and I found myself speechless. Masa tu baru saya perasan saya ni penakut, why the heck you joined this, bertubi2 marah kat diri sendiri, sampai nak pengsan gagap punya pasal, dan akhirnya giliran saya di-skip, dan habis round tu saya nangis keluar dari bilik tournament dan gi tandas. Org lain yg compete di bilik2 berdekatan semua keluar tengok. Allahu, sepanjang hari tak tahu nak letak muka kat mana. Rasa maluuuuuu giler2. Sejak tu la tak nak ikut mana2 competition. Tiba2 dapat stage fright. 



And now my 11 questions.
Saya tag random bloglinks dari KB =) Salam kenal! 
*kambing tersenyum*

1. Nama timangan anda yang anda kurang suka (kalau ada. kalau tak ada, bagitau nama timangan je)

2. Hari jadi anda.

3. Permainan masa kecik yang anda selalu main dengan kawan2. Jangan cakap Temple Run sudah.

4. Puas hati tak dengan keadaan hidup anda sekarang? 

5. Pendapat anda tentang iphone 6 dan iphone 6 plus.

6. Apakah konsep blog anda? 

7. Anda rasa trend worldwide sekarang apa? Bagi pendapat anda.

8. [Baik, sebagai seorang bakal guru saya perlu tanya soalan ni.] Ada tak guru sekolah dulu yang masih anda ingat? Kenapa?

9. Bagi anda, guru yang paling best ialah guru yang...

10. Kalau diberi 10 kupon free, yang anda boleh trade-in dengan apa2 saja, apa yang anda nak beli?

11. Pada majlis pengkebumian ibunya, seorang gadis terlihat seorang lelaki yang menepati ciri-ciri lelaki impiannya lalu jatuh hati. Setelah majlis itu tamat, dia asyik terkenangkan lelaki berkenaan sampai tidak lena tidur, namun dia tidak ada nombor atau alamat lelaki berkenaan, malahan tiada siapa yang mengenalinya. Tidak lama kemudian, adik perempuannya meninggal dunia. Anda rasa kenapa?

Waahhh KBKK kan soalan saya hihi. Bukan KBKK, KBAT. Siap ada soalan Bina Insan Guru lagi haha. Jadi selamat menjawab pada


Share:

2 comments:

  1. http://sayaabel.blogspot.com/2014/09/liebster-award-pt-3.html

    ReplyDelete

Anda nak komen? PILIHAN BIJAK! Sila, sila....